NEDERLAND

Zijn parkeergarages wel veilig?

Misschien is het opgevallen dat er steeds meer laadpalen in parkeergarages staan. Dit is een goed teken, want hoe meer elektrisch er wordt gereden, hoe beter. Toch is het niet geheel ongevaarlijk om de auto in een parkeergarage te laden. Dit heeft te maken met de brandveiligheid..

 

Als men niet de juiste detectievorm toepast, is het lastig voor de brandweer om een brand, die door een elektrische auto ontstaat, te lokaliseren en te blussen. Branddetectie is, ook vanuit het Bouwbesluit, een belangrijk onderdeel in het veilig stellen van parkeergarages.

 

In deze blog wordt uitgelegd waar de brand in een parkeergarage vandaan kan komen en welke
branddetectievormen de brandveiligheid in een parkeergarage verhogen.

De brandweer is vaak te laat.

Boven parkeergarages bevinden zich regelmatig appartementen, ziekenhuizen of winkelcentra. ’S avonds, wanneer mensen slapen en winkels vaak gesloten zijn, is er vaak niemand in de parkeergarage. Een beginnende brand wordt niet snel ontdekt en vlammen slaan onopgemerkt om zich heen. Al na 13 minuten kan een brand zo heftig zijn dat banden en drukcilinders ontploffen. Hoogstwaarschijnlijk horen mensen deze knallen en schakelen ze op dat moment de brandweer in. Tegen de tijd dat de brandweer op de juiste locatie is, is de brand vaak al te groot. In zo’n situatie kiest de brandweer er meestal voor om de brand gecontroleerd uit te laten branden. Grote schade aan het pand zal daarbij onontkoombaar zijn.

Laadpalen veroorzaken instortingsgevaar.

 

In veel parkeergarages staan laadpalen op onhandige plekken; achterin en ver weg van een uitgang, de brandweer kan zo moeilijk bij deze plekken komen. Naast dat de laadpalen regelmatig op onhandige plekken te vinden zijn, zijn er vaak ook geen automatische rookmelders aanwezig. Er zitten dikwijls kieren en gaten in het plafond waardoor isolatiemateriaal vlam kan vatten. Hierdoor ontstaat instortingsgevaar en kunnen er grote gevolgen zijn voor bezoekers of andere aanwezigen.
Branddetectie is dus heel belangrijk, maar welke detectievorm kan er het beste worden toegepast? De verschillende opties staan hieronder beschreven:

Optische rookmelders

Optische rookmelders kunnen een goede oplossing zijn. Deze melders kunnen een beginnende brand razendsnel detecteren, waardoor een brand binnen no-time opgemerkt wordt. Hier zitten ook nadelen aan: door de snelle detectie komen onechte meldingen door uitlaatgassen vaak voor. Ongewenste en onechte meldingen hebben grote impact op de capaciteit van de brandweer. De eigenaar van de locatie, waar de melding vandaan komt, kan een hoge boete krijgen wanneer het maximaal aantal loze meldingen is overschreden.

In open parkeergarages zijn optische rookmelders geen goed idee. De vochtige buitenlucht kan hier vrij naar binnen en de melders zullen door de weersinvloeden sneller verouderen.

 

Thermische melders

De tweede optie is het toepassen van thermische melders. Deze melders kunnen tempratuurstijging detecteren. Dit is handig, want een autobrand geeft veel hitte af. Als we thermische melders plaatsen volgers de richtlijnen, zijn ze een goede oplossing. De thermische melders kunnen, net als de optische melders, sneller verouderen door weersinvloeden. De thermische melders kunnen daarom het beste worden geplaatst in een gesloten parkeergarage.

 

List kabel

Het listkabelsysteem is een zeer goede optie voor brandbeveiliging in een parkeergarage. Het listkabelsysteem is een systeem waarbij technische melders verborgen zitten in een kabel. Door dit systeem zijn ze ongevoelig voor vervuiling en weersinvloeden. Het systeem is zelfregulerend en technische fouten worden door het systeem gesignaleerd. Het listkabelsysteem is onderhoudsvriendelijk, betrouwbaar en ook nog eens nauwkeurig.

 

Objectbewaking

Vanuit het Bouwbesluit zijn er alleen eisen voor bewaking in parkeergarages die groter zijn dan 1000m². Bij kleinere oppervlaktes is de keuze voor de omvang van bewaking vrij. Een goede oplossing kan dan objectbewaking zijn, waarbij de objecten de geparkeerde auto’s en de laadstations zijn. Meestal kan er dan met één thermische melder, per twee naast elkaar geparkeerde auto’s, goed gedetecteerd worden. Vanwege de grote vrijkomende energie bij brandende auto’s is het soms zelfs mogelijk dat er één thermische melder per drie auto’s wordt aangehouden. Met rijdende auto’s hoeft geen rekening gehouden te worden. De bestuurder kan dan zelf de brand signaleren en melden.

Meer weten over dit ontwerp?
Neem contact op met één van onze collega’s via 078-651 12 01