NEDERLAND
Haal dat glas uit de voordeur.
In Nederland hebben veel woningen glas in de voordeur. Heel normaal, maar is dat wel zo handig? Wat voor toegevoegde waarde heeft dat glas eigenlijk in die voordeur? En is het niet ongewenst dat de bezoeker na aanbellen gelijk kan zien of de bewoner thuis is?
“Het is 8 uur ‘s avonds, de bel gaat. Wie kan dat nou zijn? De gordijnen zijn open, maar het is buiten te donker om te zien wie er voor de deur staat. Toch maar naar de voordeur. Snel even het licht in de gang aandoen en een blik door het glas werpen. Geen herkenning, een seconde twijfel… De voordeur zwaait al open.”
Het lijkt onschuldig, maar waarom wordt de deur geopend zonder echt te weten wie er voor de deur staat? En misschien een nog veel belangrijkere vraag, wat is de intentie van de bezoeker? Het oog in oog staan met de aanbeller maakt het bijna onmogelijk om de deur niet te openen!
Met de deur in huis vallen.
Het glas in de Nederlandse voordeur heeft allemaal te maken met openheid. Alles moet transparant en open zijn. Zo ook met de gordijnen, waarom deze open laten? Dichte gordijnen scheelt in de winter ook nog eens in energieverbruik. Maar terug naar die voordeur met glas.
Iemand die aanbelt kan meteen zien hoe en door wie er wordt gereageerd. De bezoeker valt letterlijk ‘met de deur in huis’. Alle informatie die de aanbeller krijgt verhoogt het veiligheidsrisico voor de bewoner.
En andersom, waarom móet een voordeur altijd open nadat er is aangebeld? Zelfs bij twijfel gaat de deur open. Dat kan ook bijna niet anders na direct oogcontact met de aanbeller. Geen handige beslissing. Win eerst eens informatie in vóórdat die deur opengaat. Maak kort contact en neem dan pas een beslissing om de deur wel of niet open te doen. Er zijn genoeg prima systemen beschikbaar die daarbij kunnen helpen.

Deurintercom als eerste verdediging.
Een video-deurintercom is daar een mooi voorbeeld van. Zit er glas in de voordeur, installeer de deurintercom dan niet in de hal! De intercom verliest zo namelijk zijn eerste ‘verdediging’. Door het glas ziet de bezoeker nog steeds dat de bewoner thuis is. Waarom de monitor niet in een ander vertrek ophangen of een systeem nemen dat verbonden is via een app? Als er dan wordt aangebeld kan er een beslissing worden genomen om de deur wel of niet open te doen. Als er geen reden is om open te doen, is helemaal niet reageren ook een optie. De bezoeker krijgt geen gehoor, ziet geen licht aangaan en weet daardoor ook niet wat er achter de deur gebeurt en vertrekt.
Kinderen zouden eigenlijk moeten leren om de voordeur nooit zomaar te openen. Als er geen glas in de voordeur aanwezig is, kan een kind niet geïntimideerd worden om toch de deur te openen. Wel zo fijn en geruststellend als bijvoorbeeld de kinderen alleen thuis zijn.
Dit geldt trouwens niet alleen voor kinderen, maar voor alle leeftijden. Niet zomaar de voordeur openen zorgt voor meer veiligheid. Met een deurintercomsysteem dat aan het internet is verbonden, kan er zelfs worden meegekeken met ouderen, kinderen of wie dan ook, voor nog meer veiligheid.

Niet iedereen heeft de ‘luxe’ van video-deurintercom in de woning. Gelukkig melden zich steeds meer partijen die vinden dat de Nederlandse openheid en gastvrijheid wel wat minder mag. Zo zijn er verzekeraars die hun klanten opdragen, bijvoorbeeld bij juweliers of bekende personen thuis, om voor een glasvrije voordeur te kiezen. Een extra veiligheidsmaatregel om niet in een lastige situatie te komen. Hopelijk volgen er de komende jaren nog meer partijen die tot dit inzicht komen en die ervoor zorgen dat er minder woningovervallen en babbeltrucs plaatsvinden.
Weg met dat glas uit de voordeur. Nee, dat is niet afstandelijk en het heeft niks te maken met ongastvrijheid. Laat die deur – zonder glas – nog maar even dicht. Dat glas heeft trouwens geen enkele functie! Of het moet zo nodig bijdragen aan de lichtval in de entree.